Beestjes en beesten - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Geertje Pas - WaarBenJij.nu Beestjes en beesten - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Geertje Pas - WaarBenJij.nu

Beestjes en beesten

Door: Geertje van der Pas

Blijf op de hoogte en volg Geertje

22 Juli 2012 | Nicaragua, Granada

Mensen die mij al enige tijd kennen weten dat ik nooit echt dol op dieren ben geweest. Ik fietste rustig drie straten om om een ontmoeting met een loslopende (en in mijn ogen zeer gevaarlijke) hond te voorkomen en het tegenkomen van koeien tijdens een wandeling zorgde bij mij altijd voor een hogere hartslag.

En nu woon ik in de tropen en dan zijn honden en koeien de minst enge beesten die ik hier tegenkom. Behalve dat ze soms de weg onverwacht oversteken. Ook de 'snelweg' naar Managua. Dat is toch best eng. En dat ik toch niet heel blij word als ik met de fiets door zo'n hele kudde moet. Met zulke hoorns! “Tengo miedo”, riep ik tegen het jochie op het paard dat de beesten begeleidde. Hij keek heel vriendelijk en zei dat ik echt niet bang hoefde te zijn. Dat hielp enorm....

Waar ik tegenwoordig vooral meer moeite mee heb qua beesten zijn schorpioenen en vleermuizen. Joost, mijn held, heeft inmiddels al aardig handigheid gekregen in het kapot steken van die schorpioenen. Dat gaat met de steel van een bezemsteel. Zitten niet in huis overigens, maar wel in het hotel (meer tuin).
Het ligt aan het regenseizoen, zeggen onze medewerkers. Dat zal, maar ik heb de fumigador besteld voor komende week (twee weken te vroeg). De insectenverdelger die elke drie maanden verplicht langs moet komen van het ministerie van Gezondheid. Geen prettige klus en hij mag dan ook pas na het ontbijt aantreden. En we sturen onze gasten dan even de straat op.
Ik vraag me alleen nu wel af of een schorpioen een insect is....

Het andere beestje is de vleermuis. Die zitten er in heel Granada, want die oude koloniale huizen met rieten plafonds en open patios zijn prima plekken voor ze. Ze vliegen rondjes door je huis. Supersnel. Omdat alles open is, zijn ze vaak ook zo weer weg, maar laatst hadden we er eentje die de uitgang van het rondje was vergeten. Net voordat we gasten te eten kregen. Stress. Maar gelukkig had de vleermuis het toch ineens door: bij het zwembad is de uitgang (zie foto). Gelukt. En daarna heerlijk en gezellig gegeten.

Tuurlijk zijn er verder nog muggen, vliegen, kakkerlakken (niet in hotel en niet in ons nieuwe huis met 6 dagen in de week een schoonmaakster), mieren, libelles, muis, maar die kennen we en zijn makkelijker te bestrijden. En de tjiftjafs, gekko's of hoe je ze ook wilt noemen. Die zijn er altijd en zijn goed voor de muggen. Oh ja, en laatst werden we 'overvallen' tijdens onze fietstocht langs het meer door wel miljoenen onweersvliegjes. Althans zo noem ik ze. Het leek alsof het zou gaan regenen en dus kwamen al die vliegjes vanaf het meer naar de stad. Net toen wij daar voorbij kwamen. We zaten helemaal onder. Het lijkt of ze doodgaan als ze ergens opkomen en ze verliezen daarna allemaal hun vleugels, want die liggen dan in het zwembad.

Leuke beestjes hebben we ook en dan staat met stip op nummer 1: de kolibrie. Zo bijzonder, de snelheid van de vleugels, de snavel, de kleuren. We hebben er altijd eentje die op een mooie bloem afkomt in ons huis (zie foto; van de bloem, niet te doen om de kolibri te fotograferen).

Dinsdag komt San met familie aan. Horen wat zij voor beesten in Costa Rica hebben gezien. Leuk!

  • 23 Juli 2012 - 08:27

    Lianne:

    Ik krijg spontaan overal de kriebels en de neiging om mijn voeten op te tillen.....
    Ontbijt ziet er spannend uit, is t ook lekker??
    Ciao, Lianne

  • 22 Juli 2012 - 17:25

    Miranda:

    Krijg een beetje jeuk maar wel een leuk verhaal. veel plezier en een kus voor jou, Joost, Sandra en familie. k Neem op de Parade een roseetje op jullie.

  • 22 Juli 2012 - 17:27

    Joost:

    En dan vergeet je nog het mini-duifje dat laatst is uitgevlogen uit zijn nestje bij ons thuis in de patio!

  • 22 Juli 2012 - 22:00

    Chris:

    hey lieve GeertL
    ik heb het even opgezocht:
    Schorpioenen (Scorpiones) zijn een orde van geleedpotige dieren die behoren tot de klasse spinachtigen.

    Het zijn dus geen insekten. Maar ze eten wel insekten:

    Schorpioenen zijn zonder uitzondering carnivoor en jagen op verschillende ongewervelden die door de mens als plaag worden beschouwd, zoals kakkerlakken en andere plaaginsecten.

    ze kunnen oud worden, als Joost ze niet aanvalt dan:

    Schorpioenen zijn daarnaast zeer bestendige dieren die soms in extreme omstandigheden leven. Kleinere soorten worden enkele centimeters lang en leven vaak slechts enkele jaren.

    Wiki, geertje wikipedia...!

    Meeste schorpioenen zijn niet gevaarlijk, maar in mexico leven wel weer de gevaarlijkste schorpioenen... toch maar doodmaken dus.

    maar die vleermuisjes lijken me gewoon lief, of brengen die weer gevaarlijke ziektes over? nu ja, sterkte met je beestje. Ik heb laatst voor het eerst het haar van een cavia geknikt. teddy ziet er nu weer prima uit.

    wat een onzin verhaal weer, maar tot snel maar weer, liefs Chris


  • 22 Juli 2012 - 22:01

    Chris:

    cavia geknikt, bedoelde ik. als bij een kapper dus.

  • 23 Juli 2012 - 17:23

    Hoi Geertje En Joost,:

    Dat ziet er fantastisch uit! Geen wonder dat de kolibri jullie huis(je) bezoekt. Wen maar aan het (on)gedierte, het hoort er gewoon bij. Veel liefs van pa en ma uit Obdam.

  • 23 Juli 2012 - 19:04

    Carla:

    Hoi Geertje,

    Ja beetje familietrekje, denk ik. Wij zijn allemaal niet zo dol op dieren volgens mij.
    Pony's in de wei en kippen in de ren en poes buiten en in de schuur, dat gaat nog wel.
    Maar ik herken wel de verhalen over de hond en de koeien. Ik denk ook altijd dat ze niet rustig blijven grazen.
    En wat betreft de schorpioen, tja is natuurlijk wel mijn sterrenbeeld!!
    Gelukkig ook mooie beestjes bij jullie in de tuin. Dat ziet er dan wel weer goed uit.
    Wij zitten nu dan eindelijk ook in de tuin met hooguit wat muggen en een verdwaalde wesp.
    Heel veel liefs en tot ziens.
    Carla

  • 28 Juli 2012 - 15:11

    Lizette:

    Hoi Geertje,

    Spannend al die beestjes. Moet eerlijk bekennen dat ik, hoewel het mijn sterrenbeeld is en ik er nog nooit een in het wild heb gezien, niet zo gek ben op schorpioenen. Net terug van twee weekjes Zweden. Heerlijk, prachtig land en best lekker weer. Wat betreft beestjes alleen slangen, kraanvogels, hertjes en de universele vliegen en muggen. Helaas geen eland gezien, maar dat mocht de pret niet drukken. Allemaal weer lekker uitgerust. Doe Sandra, Richard en de kindjes de groeten.
    Liefs en groetjes van ons allemaal,
    Lizette

  • 06 Augustus 2012 - 22:57

    Pa En Ma Van Duin:

    Hola Joost en Geertje,

    Vannacht enkele hevige onweersbuien afgewerkt. Tuin compleet onder water. Hoe bij jullie?

    Gr. uit Nrd-Holland.

  • 13 Augustus 2012 - 11:32

    Jinke:

    Er kwam ooit een klein schorpioentje kruipen uit mijn fleece die ik als kussen gebruikte bij een middagdutje in de woestijn. De gids van de kamelentocht die ik samen met Joost aan het doen was, mepte hem gelijk dood met zijn schoen. Hij was al vaker gestoken zei de gids, en er niet dood aan gegaan. Maar had wel helse pijn gehad...
    Weg met de enge beestjes en geniet van de mooie, liefs, Jinke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Granada

Hotel con Corazon

Recente Reisverslagen:

26 December 2012

Kerst in Granada - Feliz Navidad

02 December 2012

Fietsen en maagden

16 Oktober 2012

Mijmeringen

29 September 2012

Wij als redders

02 September 2012

Momentopname
Geertje

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 964
Totaal aantal bezoekers 128863

Voorgaande reizen:

01 Juli 2004 - 02 Juli 2007

CIMI

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Hotel con Corazon

Landen bezocht: