CHAMPAGNE - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu CHAMPAGNE - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu

CHAMPAGNE

Door: Geertje van der Pas

Blijf op de hoogte en volg Geertje

12 Januari 2007 | Brazilië, Brasília

In overvloed op het strand van Copacabana op 31 december 2006. Wel die van het goedkoopste merk (4 reais = 1,5 euro), dus sproeien maar. Tuurlijk was ik weer het bijdehandste meisje van de groep, want mijn fles was al open voordat het 12 uur was (2 minuten maar, hoor).
Het was de tweede keer dat ik het mocht meemaken en volgend jaar wil ik weer. En dan neem ik jullie allemaal mee. Het is zo bijzonder om met weet ik veel hoeveel mensen gekleed in het wit op het strand te staan, met lekkere samba, de rook van de offers van de afro-brazilianen (candomblé) in je ogen, en om 12 uur 25 minuten lang een fantastisch vuurwerk vanaf drie boten uit de zee. En dus heel veel champagne!
GELUKKIG NIEUWJAAR VOOR JULLIE ALLEMAAL!

Er was afgelopen zaterdag ook heel veel champagne op de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse ambassade. Maar die was vast duurder dan 4 reais. Hij smaakte in elk geval prima en ook de bitterballlen waren goed binnen te houden. Helaas ontbrak de oude kaas waar ik me al de hele week op had verheugd, maar ja, je kunt niet alles hebben. Het blijft een apart sfeertje bij zo’n ambassade. Hier in Brasilia werkt slechts een kleine groep. [Trouwens ff tussendoor, de tv staat aan op het moment dat ik dit stukje typ, en jawel, Big Brother, met veel mooie mannen en vrouwen, allemaal in mini-bikinis en strakke zwembroeken, en veel drank; hebben we dat in NL ook nog steeds?], minder mensen dan bij de consulaten in Rio of Sao Paulo. En ja, het zijn toch bepaalde typen mensen, zeg maar. Hmm, zouden ze mijn site checken?? Je weet maar nooit, he. In elk geval hadden we leuke discussies over indianen en denk ik dat ze nog wel wat meer erover mogen lezen. Verder per e-mail voor wie meer wil weten.

Dan ben ik ook nog een kleine week op Ilha Grande geweest. Samen met Walney, vriend van me uit Belo Horizonte, en zijn nichtje van 23. Was inmiddels de derde keer, maar nu zat ik aan de andere kan van het eiland. Een stuk minder estranheiros (buitenlanders), daar hoor ik inmiddels zelf niet meer bij, zeggen de Brazilianen zelf, haha. Het was heerlijk. Onze slaapkamer had een met prachtig uitzicht op zee en de tweede nacht heb ik zelfs oordopjes ingedaan omdat het geklots van de golven me uit de slaap hield. Zo dichtbij dus. De eerste dag zagen we vanaf het balkon een enorme schildpad en de volgende dag een dolfijn. Paradijs.
Het was ook erg gezellig met de Brazilianen. We hadden op de boot heen al snel een groepje gevormd met drie mensen uit Campinas en drie uit Sao Paulo. Later in de week kwam ook nog een vriendin van me uit Brasilia aan (met nog twee vrienden van haar), waardoor de vreugde nog groter was. Soms werd ik wel een klein beetje moe van ze, want ze blijven simpelweg maar praten, en ik vind het ook heel fijn om een boek te lezen. Cultuurverschillen. Toch nog steeds aanwezig.

Laatste nieuws: Keet en Susan zijn inmiddels ook in Brasil aangekomen (voor een bruiloft) en volgend weekend gaan we elkaar zien op een ander tropisch eiland…. Wat een leven heb ik toch!
Volgende keer schrijf ik over het werk, want anders gaan jullie er nog iets van denken. Maar omdat ik daar al zoveel over schrijf (zie www.noticias.nl, of www.cimi.org.br> engelse afdeling), heb ik daar niet altijd zin. Het is druk wat dat betreft. De situatie van de indianen verbetert helaas nog steeds niet....

  • 12 Januari 2007 - 19:19

    Sandra:

    Dat het een mooi jaar mag worden vol Amigos!

  • 13 Januari 2007 - 12:17

    Chris:

    volgende mail graag alleen maar foto's van werk, computers, printers, kantoorruimtes met verlaagde plafonds, koffieautomaten, tl-buizen. ik heb het nu wel een beetje gehad met al dat moois. noem het jaloezie, noem het wat je wilt. maar denk ook een beetje aan ons. voor een keertje?
    liefs chris

  • 13 Januari 2007 - 19:24

    Susan:

    Vanuit Obdam wensen wij jou ook een heel mooi 2007. Het jaar is begonnen in Rio en in welke plaats ga je eindigen? Oud en nieuw was de eerste nacht dat Eline bij ons sliep en die heeft ons wakker gehouden tot 3.30, helaas geen champagne voor ons, maar wel een hele mooie dochter.

  • 14 Januari 2007 - 10:30

    Miranda:

    Gelukkig nieuwjaar, Geertje! Succes met alle keuzes dit jaar... Hier is ook wel eens champagne, hoor, soms, wel...

  • 17 Januari 2007 - 15:29

    Inge:

    dahag, ook hier gaar t regelmatg fantastisch!

  • 17 Januari 2007 - 18:41

    Rick ,bram:

    hallo geertje, in de zaal hebben wij gelijk gespeeld. groetjes rick.
    ik wil weten wanneer jij weer naar nederland komt. knuffel bram.

  • 18 Januari 2007 - 22:42

    Joke En Jan De Mol:

    Is het zo wel vol te houden met al die champagne? Veel plezier!

  • 07 Februari 2007 - 18:58

    Femke:

    He Geertje,
    Dacht, ga eens even op de site van Geertje kijken, want hoorde dat je misschien naar Nederland terug zou gaan? Maar gelukkig zit je nog in Brasil! En hoe is Brasilia? Nog veel herrie van de cigaras?
    Ik heb hier nu mijn moeder op bezoek en de kinderen zijn weer op school begonnen en verder is het heel erg ´warum´.
    Beijo en misschien kom je deze kant nog een keer op?
    Liefs en saudade

  • 17 Februari 2007 - 15:10

    Joost:

    31-12-2007 vieren we gezellig samen toch? En Rio lijkt me een prima plek (hoewel Puerta del sol Madrid ook leuk is, of Plaza Catalunya Barcelona)

  • 28 Februari 2007 - 20:28

    Madleen:

    Dag Geertje!

    Hoe gaat het met jou?En hoe is het in Brasilia?Ik mis je wel en hoop op nieuws van je.

    Um beijao para você e muita forca para sua decisao e para a vida msm!

    Ik houd echt van de fotos op jouw site, die zijn heel mooi!!!Bjs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasília

CIMI

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2007

AFSCHEID…. EN SAUDADE

23 April 2007

JOOST, JUDITH EN JUREMA

02 Maart 2007

WERK

12 Januari 2007

CHAMPAGNE

05 December 2006

OOST WEST THUIS BEST…
Geertje

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 128778

Voorgaande reizen:

01 Juli 2004 - 02 Juli 2007

CIMI

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Hotel con Corazon

Landen bezocht: