AFSCHEID…. EN SAUDADE - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu AFSCHEID…. EN SAUDADE - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu

AFSCHEID…. EN SAUDADE

Door: Geertje van der Pas

Blijf op de hoogte en volg Geertje

18 Juni 2007 | Brazilië, Brasília

Het is zover, ik ga afscheid nemen van mijn geliefd Brasil en als goed Braziliaanse zeg ik dan dat ik nu al ‘saudade’ heb. Volgens de Brazilianen kent dat word geen vertaling in een andere taal, maar het komt in de buurt van heimwee. Inderdaad, ik weet zeker dat ik heimwee ga krijgen naar dit heerlijke land met die fantastische mensen. Maar gelukkig gaat er ook heel veel moois voor in de plaats komen. Ook dat weet ik zeker.

De meesten weten het al, maar het weekje Nederland was erg leuk. Het was fijn om bij Joost te zijn. Verliefd zijn is heerlijk en ik zie er erg naar uit niet meer alleen via het virtuele (sms, telefoon, - rekeningen! - mail, skype) te hoeven te communiceren. Koninginnedag met vrienden was als vertrouwd gezellig en het bier en het eten bij de surinamer smaakten prima. Maar kon tuurlijk niet tippen aan de pompoensoep en de asperges bij ons thuis! En de borrel die de zus van Joost had georganiseerd is zeker ook voor herhaling vatbaar. Kortom, hier spreekt een tevreden mens tot u. En ze komt op 4 juli aan op Schiphol. Dat is al heeeeel snel….

Naast het bezoek AAN Nederland was er ook nog bezoek UIT Nederland hier. Heleen was slim en boekte nog snel ff een reisje Brasil. Voor haar een groot avontuur, want eerste keer tropen. Maar goed bevallen, volgens mij. Strand, paradijsjes, relaxen, genoeg aandacht van de Brazilianen en vooral samen erg gezellig! Naast een klein weekje Brasilia, zijn we samen ook een paar dagen naar Chapada Diamantina geweest. Een berggebied in de deelstaat Bahia. Een echt paradijs. Weer eentje. Kijk maar naar de foto´s. Het was perfect. Op een klein ongelukje na (ik ga een foie nieuwe nagel op mijn grote teen krijgen). Foutje in de communicatie bij het verplaatsen van zo´n rek voor de hangmat. Kan gebeuren.
Ik was al in Bahia vanwege een cursus ‘audio’ voor indianen die we vanuit de communicatie-afdeling organiseerde. Een bijzondere ervaring. Zoals elke keer als ik een indianengebied mag bezoeken. Deze keer lukte het me de eerste dagen niet goed om in het ritme van de indianen te komen. Dan heb je alles goed georganiseerd en gepland en dan gaat het toch weer compleet anders. Dat is op zich niet erg, behalve als ik dan denk dat we niet onze einddoelen gaan halen, en er naar mijn mening vooral over details wordt gepraat. En praten doen ze heeeel veeel. Misschien al ooit eerder geschreven, maar volgens mij hangt dat samen met het feit dat er nog geen 25 jaar democratie in Brasil is (daarvoor dictatuur). Iedereen vindt dat hij het recht heeft om te spreken, ook als hij of zij niks nieuws heeft toe te voegen. Iemand legde ook uit dat het herhalen van hetgeen je voorganger heeft gezegd, een teken is dat hij/zij het ermee eens is. Goed, na een paar dagen lukte het me om het los te laten, en wat dan het mooiste is, is dat het eindresultaat wel iets is dat door iedereen samen geconstrueerd is. Misschien niet helemaal zoals we (mijn collega uit Sao Paulo is hetzelfde als ik) vooraf hadden bedacht, maar het gaat om het feit dat er resultaten zijn bereikt. Kortom, weer een les. En een interessant onderwerp als je het over resultaten van ontwikkelingssamenwerking gaat hebben.

Verder ben ik mei ook nog naar Belem geweest, dat ligt in de Amazone, en ik heb vastgesteld dat het daar toch echt te vochtig (in combinatie met warm) voor mij is. Het liefst wil je vier keer per dag douchen! Er vond een bijeenkomst van CMC plaats voor alle medewerkers in Brasil. Was erg interessant om de ervaringen van landgenoten te horen. Er wordt veel geklaagd over de Brazilianen, op werkgebied dan, maar zo mogelijk nog meer over de Nederlanders. Benieuwd hoe het me wat dat betreft in Nederland gaat bevallen. Ik weiger in elk geval om te gaan tijdschrijven…. Ik weet nog niet wat ik ga doen bij terugkomst. Richting onderwijs, ontwikkelingssamenwerking, communicatie, media, link met Brasil houden, genoeg mogelijkheden. En volgens mij is er ook wel werk op dit moment. Heb nl al twee sollicitatiegesprekken via skype gehad, maar dat is niks geworden. Wat ook niet erg was. De tijd is er blijkbaar nog niet naar. Moet er ook niet aan denken dat ik direct weer aan de slag zou moeten. Inmiddels zelfs besloten dat ik eerst een paar maanden met Joost naar Spanje ga trekken. Beter, niet dan?!

De voorbereidingen voor de terugkeer zijn in gang gezet. Ik ben spullen die ik niet terug neem aan het uitdelen en mijn geliefde kever (daar ga ik zeker heel veel saudade naar krijgen…) staat te koop (geld gaat naar CIMI). Afscheidsfeestje, op een boot, staat vast voor 30 juni, de verhuizers komen op 2 juli, en op 3 juli verlaat ik de Braziliaanse bodem. Saudades…..Muito!
Tot snel!!

Ps vermoed dat dit wel eens de laatste update zou kunnen zijn…. Duuusss: heel erg dank voor de belangstelling en de lieve berichtjes. Jullie waren er zo toch altijd een beetje bij!

  • 18 Juni 2007 - 22:04

    Nynke:

    He Geertje,
    fijn om als eerste op jouw laatste bericht uit Brazilie te mogen reageren. Ik ben er een beetje dubbel in. Vind het natuurlijk erg fijn dat je weer terugkomt naar NL en zeker dat jij daar zo naar uitkijkt. Toch ga ik ook je berichten uit Brazilie missen, het was toch die drie jaar ook een onderdeeltje van mijn leven. Gelukkig heb ik het met eigen ogen mogen aanschouwen en zelf mogen ervaren hoe bijzonder het land en zijn bewoners zijn. Ik heb van jou en Brazilie genoten en wens jou nu toe dat jij nu weer kan genieten in Nederland, met Joost, je familie en natuurlijk al die leuke vrienden. Tot snel. Kus Nynke

  • 19 Juni 2007 - 06:52

    Lizette:

    Hoi,
    Ook wij zullen jouw berichtjes missen. Op deze manier hebben we toch een klein beetje kunnen proeven van alle dingen die Brazilie te bieden heeft. Dat heimwee zal zeker komen, maar daar staat vast een heleboel leuks tegenover. Fijn dat je weer thuis komt en we hopen je snel een keer te zien.
    Groetjes van ons allemaal.
    Lizette

  • 19 Juni 2007 - 07:19

    Karin W.:

    Dag Geertje!
    Ik vond het heel leuk je avonturen te volgen. Ik hoop dat je je vrije geest ;) ook hier kan behouden. Veel geluk met de liefde en wie lopen we elkaar ooit nog tegen het lijf!
    Groetjes en succes met de stap over de oceaan, Karin W.

  • 19 Juni 2007 - 08:03

    Miranda:

    Komen er straks ook berichtjes uit NL ;-) ? Zo te lezen is er aan deze kant wel behoefte aan (ik kan me daarbij aansluiten). Er zal vast wel weer genoeg over je 'nieuwe' leven te vertellen zijn.
    Tot erg snel en nog veel plezier in je appartement, met de kever, op je werk en vooral met je vrienden in Brazil.

  • 19 Juni 2007 - 10:12

    Joost:

    ik ben net als de anderen natuurlijk erg erg blij dat je naar NL komt. Wat natuurlijk zeker niet wil zeggen dat je nooit meer naar Brazilie kunt gaan... maar dan ga ik wel mee!!! Ha!
    Tot snel...
    XXX

  • 20 Juni 2007 - 06:53

    Birgitta:

    Hoi Geertje, het is wel om weemoedig van te worden, zo'n laatste bericht. Reizen is voortdurend afscheid nemen en dat geldt denk ik ook voor jouw situatie. Wel spannend dat er allemaal leuke dingen in het verschiet liggen en dat de toekomst open is. Ben zeer benieuwd waar je aan de slag zult gaan, maar hopelijk eerst nog flink genieten van je laatste dagen 'daar' en natuurlijk de eerste periode 'hier'. Enjoy!

  • 20 Juni 2007 - 14:01

    Edwin ®:

    Check ;)

    Alles weer gelezen en weer 'bij'.
    @ Joost: portugees is geen spaans, ik hoop dat jij dat beter beheerst
    *grin*

  • 23 Juni 2007 - 19:08

    Inge:

    Ik ben inmiddels heel goed geworden in afscheid nemen. Misschien moet ik er eens een training in gaan geven. Haha.
    Joepie, tot snel. Gaan we lekker roseetjes drinken op de Parade of dansjes doen in de tuin of heel hard lachen om al die drukke agenda's of....
    dikke kus, en dan wel live!

  • 23 Juni 2007 - 19:09

    Nogmaals Inge:

    en ik ga de e-mail lezen helemaal niet missen, kan me wel 10.000 leukere dingen bedenken om samen te doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasília

CIMI

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2007

AFSCHEID…. EN SAUDADE

23 April 2007

JOOST, JUDITH EN JUREMA

02 Maart 2007

WERK

12 Januari 2007

CHAMPAGNE

05 December 2006

OOST WEST THUIS BEST…
Geertje

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 128773

Voorgaande reizen:

01 Juli 2004 - 02 Juli 2007

CIMI

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Hotel con Corazon

Landen bezocht: