Het begrip tropenjaren - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Geertje Pas - WaarBenJij.nu Het begrip tropenjaren - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Geertje Pas - WaarBenJij.nu

Het begrip tropenjaren

Door: Geertje van der Pas

Blijf op de hoogte en volg Geertje

07 April 2012 | Nicaragua, Granada

Een eerste week inwerken zit er op. Al geldt in de horeca en het toerisme natuurlijk dat er geen weekend is, of eigenlijk juist dat het weekend drukker is. En er dus meer gewerkt moet worden. We zitten dichtbij het hotel en lopen dus ook in het weekend ’s ochtends even binnen. Om dan weer een heleboel informatie van Hans en Monique (huidige managers) te krijgen. Kortom we leren veel, ook over de culturele dimensies, en vinden het erg leuk!

Het was afgelopen week wel bloedje heet. We zijn best wel wat gewend en houden ook echt wel van warmte, maar blijkbaar is 35 graden toch wel een maximum. De Nica’s zelf klagen er ook over. Moet zeggen dat vandaag en gisteren al iets beter waren, zo’n 32. En wat wind. En het heeft laatst voor het eerst 10 minuten geregend. Fijn!

Door deze warmte snappen we het begrip tropenjaren weer wat beter. Werken, überhaupt ook maar iets doen met deze temperaturen, vraagt veel van een mens. Weet iemand eigenlijk hoeveel een tropenjaar is? Kunnen we daar alvast rekening mee houden….
De Nica’s zitten ’s avonds massaal buiten op de stoep in hun schommelstoelen (cultureel erfgoed hier). Veel te warm om te gaan slapen. Zeker als je geen airco of fan (dat hebben wij) hebt. Dat schommelen ziet er erg gezellig uit. Hoop dat we ook een huis vinden met van die stoelen. Goede vervanging van de hangmat. Ook die hangen er trouwens bij veel huizen.
Huizenjacht is nog niet afgerond. Weer vanalles gezien, maar het is of net niet of eigenlijk te duur. De andere expats die we spreken zeggen ook wel dat de prijzen flink gestegen zijn. Growing Granada! Goed voor het land, zullen we maar zeggen :-)

Semana Santa
De stad is op dit moment vol met toeristen, zowel Nica’s als bezoekers uit omringende landen (Honduras, Costa Rica), vanwege Semana Santa. Aan de auto’s te zien hebben ze geen kleine beurs…. We zien ook veel pick-ups naar het strand vertrekken en dan staan de plastic stoelen gewoon in de achterbak van de pick-up, zodat de hele familie mee kan.
Mensen komen naar Granada vanwege de processies. Op Witte Donderdag stonden ’s avonds alle beelden uit de kathedraal op het plein met een dakje boven hen. Heb nog niet kunnen achterhalen wat de precieze reden hiervoor is. Het zag er in elk geval wel gezellig uit.
Zelf hebben we woensdag een processie gezien in het meer. Een boot met Jezus gaat dan bij 15 eilandjes langs waar mensen een offerplaats hebben gemaakt. De grote verschillen in het land werden hierbij goed zichtbaar: een oud vrouwtje met een houten huisje en een rijke familie met ongeveer 5 bedienden. In uniform!

VROLIJK PASEN!

• 08 April 2012 - 07:12

Niek:

Kunnen die heiligen nog wel wat zien met zo'n dakje boven - en op de foto lijkt het ook vóór - de ogen? :-)

• 08 April 2012 - 08:12

Lizette:

Ook jullie een zalig Pasen. Ook hier de goede week net achter de rug. Heeft hier duidelijk minder voeten in aarde dan bij jullie, hoewel gisteren toch ook ruim anderhalf uur in de kerk gezeten voor de Paaswake. Vandaag gewoon een gezellige dag met familie er schijnt zowaar zelfs een zonnetje. Vorig jaar smolten de paaseieren, maar nu kan je beter een jas aantrekken. Fijne Paasdagen en ik zie uit naar je volgende berichtje.
    Groetjes,
    Lizette

• 08 April 2012 - 08:31

Eef:

Leuk om jullie verhalen te lezen! xx

• 08 April 2012 - 11:53

Carla:

Ja, jullie ook een goed paasfeest gewenst in Nica.
    Hier is het zonnig maar koud. Niet echt paaspopweer voor onze dames.
    Jullie daar de Via Crucis en in Nederland the passion in Rotterdam.

• 08 April 2012 - 13:57

Sas En Sam:

Ha Nica's! Wat leuk om jullie zo regelmatig te lezen. mmmm....dat wandelingetje naar je werk ziet er heerlijk uit, het lijkt op wat ik me van Guatemala herinner. Ik ruik de houtvuurjes er in gedachten bij! Her een koude pasen, wij heben de familie uit italie over, erg gezellig. We hebben sinds kort een volkstuin met een huisje voor een jaar te leen en daar zouden ze slapen, maar is wat koud, dus gezellig met zijn allen een slaapfeest in onze woonkamer ;>) Fijne pasen voor jullie Geertje en Joost, kus, Sas

• 08 April 2012 - 14:44

Papa, Mama En Anrno:

Hallo, ook een zalig pasen vanuit Heeswijk.
    Ook bedankt voor het kaartje dat we gisteren 7 april ontvangen hebben. Geen maand onderweg dus.
    Vanmorgen hebben "de buren"al eieren gezocht in de tuin. Kennen ze deze traditie ook in Granada?
    Lieve groetjes pap, mam en arno

• 08 April 2012 - 21:15

Pa/ma Van Duin:

Allereerst zalig pasen. Wat een mooie foto''s. Alweer anderhalve maand in dat warme, warme land. Hier is het nat en koud brr, dus geniet maar van de warmte. Liefs, en tot skypes. xxx

• 09 April 2012 - 14:25

Birgitta:

Een tropenjaar telt voor twee las ik ergens. Hier geen mooie processies in verzengende hitte maar tussen de buien door boodschappen doen. Fijne Paas, nog even

• 09 April 2012 - 18:16

Susan:

Altijd weer leuk de verhalen en foto's. Wij waren in Maastricht/Valkenburg, net iets mooier weer dan in Obdam en ook een ander landschap, het voelde als vakantie. Nu kijken we uit op de tulpenvelden, die bijna in bloei staan. Verder alles goed hier. Groetjes

• 21 April 2012 - 14:54

Antoinette:

Hoi Geertje & Joost,

Ben intussen weer zo'n anderhalve week terug in het 'koude Nimwegen'. Effe wennen, moet ik zeggen ;-). Het is erg leuk, en un poco jaloersmakend..., om jullie verhalen te lezen (ja, ook die van jou op Wordpress, Joost!)!

Ik vond het in ieder geval erg gezellig om jullie ontmoet te hebben! Geniet van jullie tijd in Granada en wellicht tot ziens (in Nijmegen of, you never know, in het geweldige Nicaragua)!

Liefs, Antoinette