Weetjes - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Geertje Pas - WaarBenJij.nu Weetjes - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Geertje Pas - WaarBenJij.nu

Weetjes

Door: Geertje van der Pas

Blijf op de hoogte en volg Geertje

23 April 2012 | Nicaragua, Granada

Het is tijd voor de 'wist je datjes....', want we leren elke dag weer meer over Nicaragua en de Nica's.

* Als dochter van de groenteboer ben ik tuurlijk erg gecharmeerd van de groentevrouw(en) die elke dag met hun waar in een karretje langs komen. Luid roepend met echt een omroepstem: llevo (ik heb bij me) papaya, piñas (ananas), tomates en dan nog een heleboel namen van tropische vruchten die ik niet ken, maar superlekker zijn.
Ik vind eigenlijk wel dat de dame op de foto ook gewoon mag genieten van het niks doen op haar leeftijd, maar ja, dat zal helaas wel nog niet kunnen....

* Dit vond ik een geniale onderneming: messensliep die achter op de fiets een slijptol heeft geïnstalleerd en zo de hotels/restaurants langs gaat. Weinig investering en gewoon gebruik maken van de elektriciteit van de klant. Hij heeft ons als klant!

* Brood is tuurlijk altijd een dingetje in de tropen (en ook al in landen buiten NL). We hebben hier de straatbakker (zie foto) die met de fiets vol brood langs de huizen gaat. Daarnaast is er een Franse bakker waar het brood van het hotelontbijt vandaan komt en wij dus ook wel naar binnen lopen. En er is een vreemde vogel uit Canada die echt een soort stevig Duits brood zelf bakt en als enige verkoper ons hotel in mag (ooit door vorige managers afgesproken). Kortom, we redden het. Lekkere kaas hebben we helaas nog niet gevonden (1x tijdens vakantie, maar niet in Granada te krijgen). Je kunt niet alles hebben :-)

* Net zoals in Brasil zijn fietsen met licht onbestaanbaar. Een dynamo blijft een magisch ding. Ik ben overigens inmiddels in het bezit van een fiets, Joost gebruikt nog de hotelfiets. Vandaag een heerlijk tochtje naar het meer gemaakt. Helaas kunnen wij niet in het meer zwemmen, want hier bij de stad te smerig (verder van Granada af wel zeker mogelijk), maar lekker visje gegeten in een nieuw restaurant. Met supersjiek jacht voor de deur en rijke lui uit Managua. Verschil arm-rijk is enorm en blijft moeilijk te begrijpen.

* Dat is ook hetgeen ik me telkens afvraag als ik op de scholen ben geweest. Hoe kunnen er twee zulke verschillende werelden zijn op 10 km afstand van elkaar? De armoede van het platteland, de rijkdom op andere plekken (ook in ons hotel). Afgelopen vrijdag was er een soort ouderschool (verzorgen de tutoren van het project 1x per maand) waarbij allerlei onderwerpen aan de orde komen. Hele jonge moeders zijn aanwezig, die niet of nauwelijks kunnen schrijven en lezen, die elke dag keihard moeten werken om de boel draaiend te houden. Hoe krijgen ze het voor elkaar om vanuit zo'n hutje toch hun zoon of dochter in een witte blouse de deur uit te krijgen (chloor helpt, denk ik)? Duidelijk is dat ze graag willen dat hun kinderen het beter krijgen en dat ze leren lezen en schrijven. Dat vergt engelengeduld van onze tutoren. Erg knap! En ik vind het razend interessant om er mee aan de slag te gaan.

De verjaardag van mijn lief werd ook nog gevierd. Kado: sigaren en een riem. Uit Nicaragua. Superleuk!
En voor nog meer nieuws uit Nicaragua: www.joostinnica.wordpress.com

• 23 April 2012 - 04:13

Lizette:

Hoi,
    Prachtig om al die kenmerkende dingen van dit land te lezen. Verschil tussen arm en rijk blijft moeilijk te begrijpen. Ik heb het in Ethiopië gezien: op de weg rijdt een prachtige auto een oud, krom vrouwtje voorbij dat een enorme takkenbos de berg op sjouwt. Het zet je weer met beide benen op de grond en laat je beseffen hoe goed wij het hebben. Helaas vergeet je dat ook weer snel, vooral als de dagelijkse beslommeringen je weer opslokken.
    Hier gaat alles zijn gangetje.
    Groetjes,
    Lizette

• 23 April 2012 - 07:57

Niek:

Ik hoop niet dat dat visje uit dat meer afkomstig was. ;-)

• 23 April 2012 - 10:24

Lianne:

I love de verhalen over de groentevrouw en broodbakkers. Wat ziet een werkdag voor deze mensen er anders uit dan die van ons! En hulde voor de jonge moeders die hun kindertjes naar school laten gaan inderdaad.
    Rest nog wel 1 klein vraagje: wat heeft mijn broer daar in godsnaam voor bril op?? xx Lianne

• 23 April 2012 - 11:26

Miranda:

Ha die Geertje, en Joost, ik geniet erg van jullie blogs. Deze in het bijzonder, met al die dagelijkse dingetjes. Dat jullie er zelf ook erg van mogen genieten! En Joost: nog gefeliciteerd, dan....!!

• 23 April 2012 - 18:28

Susan:

Weer altijd leuk om te lezen, julie verhalen. Het overhemd van Joost ziet er ook aardig wit uit, dus met die gewoonte gaat het goed komen;) groetjes susan

• 24 April 2012 - 17:02

Carla:

Hoi Geertje en Joost,
    Leuk om weer even bijgekletst te worden over jullie dagelijkse leven in Nica.
    Toch weer de dynamo. Misschien moet je de komende valantiegangers maar vragen om ze mee te nemen.
    Wat een mooie foto's weer van het dagelijkse leven. Brood en groenten bezorgen met de fiets of een kar. Onvoorstelbaar maar wel mooie plaatjes.
    Liefs Carla

• 25 April 2012 - 18:42

Walter:

hee Geertje,
    heerlijk om ( met grote regelmaat gelukkig ! ) bijgekletst te worden door zowel jou, als Joost op zijn eigen blogje.
    Volgens mij vermaken jullie je heel goed ! succes weer !

• 07 Mei 2012 - 08:09

Pa/Ma Van Duin:

Hoi schatten. Terug uit de Heilige Stad en Napels. Nu eerst jullie blogs gelezen. We herkennen veel door onze reizen naar de tropen. Blijf vertellen hè.

Pa e Ma.