ZATERDAG 7 OKTOBER 2006 - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu ZATERDAG 7 OKTOBER 2006 - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu

ZATERDAG 7 OKTOBER 2006

Door: Geertje van der Pas

Blijf op de hoogte en volg Geertje

08 Oktober 2006 | Brazilië, Brasília

Oeps, zie bij het opslaan van deze mail dat dit pas het 7e berichtje is dit jaar. Ik ben al helemaal gewend aan mijn Braziliaanse leven en heb dus niet meer zoveel te vertellen, blijkbaar. Dus wordt het beschrijving van een doodgewone (!) zaterdag!
En wel die van 7 oktober 2006.

Om 7u word ik helaas al wakker. En niet eens van de cigarras, want die zijn er niet bij mijn gebouw in de buurt. Sinds twee weken hebben de cigarras, soort van krekels, zich in alle bomen van Brasilia gevestigd. Althans ze zijn uit hun cocon gekropen. En ze maken een ontzettende herrie. Een hoog schel getjirp. Het schijnt dat ze maar 17 dagen te leven hebben, na 4 jaar in een cocon te hebben gezeten, dus we hebben geconcludeerd dat ze waarschijnlijk ontzettend moeten profiteren van die paar dagen dat ze echt leven.
Na een ontbijtje met papaya, yoghurt en een cracker met appelstroop (jawel, die van de Appie, gekocht op een markt van Nederlandse producten in Sao Paulo, liefdadigheid voor de oude Nederlanders die hier lang geleden heen zijn gekomen en nu tot de ‘armen’ behoren…), in mijn (allemaal opletten) Volkswagen Kever naar de kapper. Eindelijk is het dan gelukt, een wens die ik al vanaf de eerste week hier had, heb ik in vervulling gebracht. Een mooie witte kever uit 1984, met muziek en alarm. Dus wel een chique. Schakelen en remmen kosten iets meer inspanning dan in een Ford Ka van 2004, maar het is heerlijk. Ramona en Rob de Nijs begeleiden me op gepaste wijze!
De kapper vertelt trots dat ze Nederlandse producten gebruikt, Keune, zegt me niks, maar ik vertrouw erop dat ze de krullen erin laat zitten. Las trouwens in de Story van Brasil dat Maxima in verwachting is van de derde. Toch bijzonder dat ik dat hier moet lezen, dat niemand van jullie me daarvan op de hoogte brengt. Zo’n belangrijk nieuws van ons koningshuis!
Op de terugweg met de andere auto (nog niet verkocht, tijdelijk in bruikleen door een vriendin) langs de garage, want de koplamp doet het niet meer. Hmm, contactje zat los… had ik misschien zelf ook nog wel kunnen bedenken (hoefde niet te betalen hoor).
Daarna ff mijn nagels laten manicuren. De dames die op bezoek zijn geweest, weten hoe heerlijk dat is, en hoe goedkoop. En het is toch altijd zo gezellig bij de salon….
Thuis eindelijk tijd voor de belangrijkste zaterdagactiviteit: in de hangmat krantje en boekje lezen, kopje koffie erbij, en het leven is goed.
Oh ja, en tuurlijk nog even met pa en ma gekletst. Vaste prik op zaterdag. Alles goed daar, klaar voor het feest!

Langzaam komen er wolken aandrijven en begint het ontzettend te onweren, met lichtflitsen zoals ik nog nooit heb gezien. Op dit moment ook zo’n beetje vaste prik elke middag. Het regenseizoen is begonnen: bloedjeheet tot een uur of 3 en dan een verfrissende tropische regenbui.

Om 19u op naar een chorrinho-optreden in het museum van Juscelino Kubitchek (de president die Brasilia heeft bedacht en laten bouwen). Chorro is de voorloper van de samba. Drie gitaristen (+ cavaquinho, klein gitaartje, typisch voor chorro en samba muziek) en een percussionist. Erg mooi, begin steeds meer klassiekers te herkennen, en Braziliaanse muziek te snappen. En dit soort culturele dingen hier zijn altijd gratis. Dat is toch zo mooi, bedacht ik tijdens het optreden. In Nederland heb je tuurlijk ook heel veel mooie optredens en tentoonstellingen, maar gratis??? Jammer…
Van klassiek elitair, naar klassiek populair. Op naar een bar waar op zaterdag vanaf een uur of 18u samba wordt gespeeld. Ook klassiekers, uit Rio. Je moet je dan een tafel voorstellen met daaraan een stuk of 8 muzikanten, van 15 tot 70 jaar, veel bier en chachaça op tafel, en het publiek dansend, meezingend en soms ook meespelend eromheen. Om 23u gingen we weg en waren we 12 reais (nog geen 5 euro) kwijt en hadden we gegeten, gedronken en van de muziek genoten!
Op naar de volgende activiteit: een verjaardagsfeest in de duurste wijk van Brasilia. Vreselijk. Het fenomeen condominium. Dat betekent een woonwijk met een grote muur eromheen en bewaking ervoor. Ik vind het niks, al zijn de huizen misschien nog zo mooi. Het feest was een flop, weinig mensen, en we waren eigenlijk al voldaan. Maar goed, Antonio toch gefeliciteerd in elk geval!
Om 01.30u was voor mij zaterdag 7 oktober voorbij! Doodgewoon…

Dit keer weinig foto’s, alleen van de nieuwe kever en van een uitstapje naar een natuurgebied hier in de buurt. We hadden vier dagen vrij en dus profiteren om naar de bergen en watervallen in de buurt te gaan.
Ben ook nog een weekend naar Sao Paulo geweest, naar een optreden van Chico Buarque, een van de meest beroemde zangers van Brasil, die sinds 1998 niet meer hier heeft opgetreden (houdt-ie niet van, hij componeert liever). Prachtig!
Tenslotte ook nog bezoek gehad van mijn ‘baas’ uit Nederland, dus veel vergaderd.
En verder:
• heeft Lula het nog niet gehaald in de eerste verkiezingsronde; 29 oktober een tweede kans, wat spannend gaat worden (zie ook www.noticias.nl – artikeltjes van mijn hand). Veel verdeeldheid en veel discussie.
• is vorige week een vliegtuig hier neergestort, geen overlevenden, ergste ongeluk in de geschiedenis van de Braziliaanse luchtvaart; dat zet ons allemaal weer even aan het denken (we vliegen hier zoveel….)
• heb ik nog steeds geen nieuw visum, maar is mijn aanvraag (protocol) wel officieel verlengd tot 10 april 2007
• zal ik van 29 oktober tot 22 november in Nederland zijn, voor wie het nog niet wist… en ik heb er zin in!

  • 09 Oktober 2006 - 06:35

    Marielle:

    Wow, wat een mooie auto. Echt Vet zou Jeroen zeggen. En wit, prachtig. Zelf ga ik helaas meer voor het iets jongere werk, en vooral een gedegen familie auto. Jawel, een stationwagen. Roel is nu aan 't rijlessen. Na 2 mislukte pogingen 15 jaar geleden nieuwe prijzen en nieuwe kansen....
    Onze zaterdag ziet er lang niet zo 'spannend'uit als de jouwe in Brasil. Maar volgens Jeroen was afgelopen zaterdag de mooiste dag van zijn leven. Eerst samen met mama naar Ikea om een bed te kopen, lunchen bij de Mek (McD.), en dan toevallig langs de open dag van de brandweer van Wageningen gereden. Brandje blussen, fiets doorknippen, door een donker rokerig hok lopen, hij heeft het allemaal gedaan. En spannende beesten heeft hij ook nog gezien. In zijn nieuwe dierenencyclopedie.
    (kinderboekenweek)
    Was leuk om weer wat van je te lezen, tot de volgende keer! Dan een 'doodgewone zondag......?!?!?!?
    Veel liefs uit Rhenen, Marielle, Roel, Jeroen en IrisXXX

  • 09 Oktober 2006 - 09:24

    Miranda:

    zo'n 'doodgewone' braziliaanse zaterdag kan ik me nog wel voor de geest halen... lekker hoor.
    Evenals de chapadas dos veadeiros! En de kevers. Mag hij straks mee terug?
    liefs, Miranda

  • 09 Oktober 2006 - 11:27

    Sigrid:

    29 okt tot 22 nov in Nederland, moet lukken om je dan een keer te zien. Of niet, is de agenda al volgeboekt? Indien gaatje, dan een keer daten in Utrecht of Hilversum met de andere oud-NOTters???

  • 09 Oktober 2006 - 21:45

    Chris:

    koele bak, geert, werkelijk gruwelijk. te gek dus.
    en die ruimte, die zul je hier nog missen, mocht je ooit weer in de nl willen settelen. evenals de muziek overigens. klinkt allemaal weer heerlijk. relaxed, werkend, en interessant allemaal. leuk om te lezen.
    maar 7 uur, dat is echt uitslapen volgens de jonge moeders begrippen. daar wil ik geen klacht meer over horen, dat begrijp je. krekels of geen krekels.
    tot snel dan maar,
    liefs chris

  • 11 Oktober 2006 - 02:22

    Susan:

    Een Fuchsa (schrijf ja dat zo). Hier is alles goed, we zitten nu in Washington, morgen op naar de Mall - Witte Huis, Capitool, Lincoln Memorial enzovoort.

  • 11 Oktober 2006 - 11:46

    Inge Van Erp:

    He Geert,

    Krijg de neiding om mijn gewone zaterdag te beschrijven. Met gewekt worden voor 8-en door een hoog stemmetje dat 'pappa, mamma' roept, Joost boodschappen, ik stofzuigen, Joeir flesje, luiertje, Casper wipkip, krantje, boekje lezen, wandelingetje etc.

    Lijkt op jouw verhaal, toch??

    He, tot snel!

  • 12 Oktober 2006 - 19:30

    Carla En Annemieke:

    Wij vinden het een erg leuke auto maar je kan er niet mee "scheuren"dus ook geen bonnen meer.
    Wil eigenlijk ook weer naar de pedicure/manicure. Breng haar toch maar mee want dat zag ze wel zitten.
    groetjes

  • 13 Oktober 2006 - 12:37

    Eef:

    He Geertje!
    Leuk om te lezen dat je het nog steeds zo ontzettend naar je zin hebt en wat een gave auto! Bij deze ook: GEFELICITEERD!!!! Ga je iets leuks doen? Liefs, Eef

  • 13 Oktober 2006 - 14:51

    Tante Luus:

    Hier even een berichtje op je grote grote lange lange brief. Het is altijd beter om smorgens wakker te worden door cigarras (krekels) als door een kraaiende hollandse haan. Prachtige foto's had je erbij. Ik zie wel je maakt het daar wel. Hopelijk zie ik nou ook is een keer foto's van je echte werk. Want ik denk dat je dan in de armoede werkt. Zo dit was mijn reactie en nu Hartelijk Gefeliciteerd met je 37ste verjaardag!!!De prettige dag zal je wel gehad hebben want ik hoorde van jullie mam dat je met je verjaardag niet thuis was. Hier is alles zo beetje het zelfde. Tot ziens op jullie grote feest! TANTE LUUS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasília

CIMI

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2007

AFSCHEID…. EN SAUDADE

23 April 2007

JOOST, JUDITH EN JUREMA

02 Maart 2007

WERK

12 Januari 2007

CHAMPAGNE

05 December 2006

OOST WEST THUIS BEST…
Geertje

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 128843

Voorgaande reizen:

01 Juli 2004 - 02 Juli 2007

CIMI

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Hotel con Corazon

Landen bezocht: