Kunst in León - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Geertje Pas - WaarBenJij.nu Kunst in León - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Geertje Pas - WaarBenJij.nu

Kunst in León

Door: Geertje van der Pas

Blijf op de hoogte en volg Geertje

14 Maart 2012 | Nicaragua, Granada

We schrijven weer eens een keertje samen.

We zijn in León, de derde stad van Managua, en verbonden met Utrecht (stedenband). Het is de concurrent van Granada, omdat hier ook nog veel koloniale gebouwen overeind (soms min of meer overeind) staan.
En vooral: het is hier behooooorlijk warm. En als wij dat zelfs vinden.....

Het hoogtepunt was het bezoek aan het Ortiz-Guardian museum. Twee grote gebouwen met kunst uit alle tijden maar vooral moderne kunst. Picasso's, Kees van Dongen, schilders uit de Renaissance (namen even kwijt) en dan ook nog prachtige kunstwerken van schilders uit Centraal-Amerika (bij voorbeeld onze eigen Morales uit Granada). Echt heel bijzonder. Daar gaan we zeker terug komen.
En hoewel we in Nederland denken dat kostbare kunst in een gebouw moet hangen met allerlei dure snufjes om de klimatologische omstandigheden te controleren blijkt dat hier helemaal niet nodig. Gewoon open vensters aan een drukke straat. En wat helemaal aardig is: een huis-schildpad die van de vijver van de ene patio naar de andere patio kan wandelen om zich daar met een plons weer in het water te storten.

We mochten geen foto's maken, dus hieronder wat kiekjes van de kathedraal. De grootste van Centraal-Amerika en eigenlijk bedoeld voor Peru, maar de toenmalige TNT had zich een beetje vergisd. Ook niet verkeerd.

En wat is ons de laatste week ook nog opgevallen: er wordt de hele dag door gezwabberd/gemopt. Dé bezigheid van Nica's. Met als toppunt de zwabberaar in de kathedraal.

• 14 Maart 2012 - 16:35

Marieke:

Hier gaat de temperatuur ook omhoog...naar 18 graden misschien...!

• 14 Maart 2012 - 19:43

Chris W:

zolang ze de picasso's en morales maar niet afzwabberen lijkt het me een prima bezigheid. ;-) dank voor al jullie leuke posts! c

• 14 Maart 2012 - 20:47

Lianne:

Wat doen jullie veel en wat superleuk om te lezen. Weten jullie zeker dat jullie wel slapen?? Tjuus Lianne

• 15 Maart 2012 - 12:18

Sas:

oh wat leuk dat jullie zoveel doen, en zo vaak schrijven, heerlijk, blijf genieten. Leuk Leon klinkt zo bekend voor mij door die stedenband en ik had een huisgenoot die daar is gaan wonen (maar nu weer terug is in Utrecht). En nu jullie daar! Geniet lieve Geertje en Joost, kus Sas en Sam

• 16 Maart 2012 - 17:58

Susan:

Wat een activiteiten en berichtjes weer, doet ons leven lekker gewoon lijken, door de week werken en weekend weer vrij;) maar daar genieten we ook van zoals jullie in granada en Leon. Veel plezier

• 17 Maart 2012 - 16:02

Ilona:

Hoi Geertje,
    Via Carla heb ik je site gekregen. Ik heb een aantal jaar terug 3 mnd gereisd in midden-amerika, onder andere Nica. Echt verliefd geworden op het land. Maar nog niet genoeg van gezien, dus wil ooit nog terug!
    Carla zei dat je graag tips wilt hebben. Ik zal er zo een aantal die ik nog uit mn hoofd weet vast opschrijven (mn reisdagboekje (ouderwets geschreven) ligt nog ergens op zolder in een doos na de verhuizing), wat ik niet meer zo weet, zoek ik voor je op.
    - Corn Islands, en dan vooral de onderwater wereld. Mn mooiste duiken heb ik daar gemaakt.
    - In Granada zit Kathy's Waffle House, volgens mij vlakbij een gebouw dat Emmanuel of zoiets heet. Daar hebben ze de lekkerste Club Sandwich die ik ooit gegeten heb! Niet heel Nica, maar als je even 'gewoon' wilt, erg aan te bevelen.
    - Voor een dagje relaxen: Laguna de apolla.
    - Vulkaan Masaya, deze is 'droog', maar daarnaast nog een actieve vulkaan waar je in de krater kan kijken. Stinkt wel erg naar zwavel, maar ik vond het erg indrukwekkend!!
    - In het meer ligt een eilandje met 2 vulkanen. Deze kun je ook beklimmen, erg zwaar, maar de moeite waard!!
    - Voor een weekendje strand en relax: San Juan del Sur.
    - Belangrijke tip: Weekendje of dagje Managua (mogelijk heb je dit al gezien bij aankomst) is niet aan te bevelen.
    - Mocht je tussendoor een langere vakantie hebben en naar het buitenland willen: Panama City!!! En dan vooral Viejo niet overslaan.

Ik heb voornamelijk in Hostels geslapen, dus echt tips voor Hotels heb ik niet voor je. Tenzij er bezoekers komen die niet bij jullie in het hotel slapen (weet niet hoe dat geregeld is bij/door jullie) dan: Hostel Oasis, ook 2 pers kamers. Cheap en heel goed. Hopelijk zit die er nog. Met klein binnen zwembadje, binnen patio met de heerlijke onmisbare hangmatten, waar iedereen een beetje in de lonely planet leest of een dutje aan het doen is.

Heel veel succes daar!

Groetjes Ilona (collega van Carla)