EEN JAAR BRASIL - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu EEN JAAR BRASIL - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu

EEN JAAR BRASIL

Door: Geertje van der Pas

Blijf op de hoogte en volg Geertje

04 Juli 2005 | Brazilië, Brasília

Jawel, ze is alweer een jaar weg uit Nederland (1 juli vertrokken). Het lijken er veel meer, zouden die tropenjaren dan toch waar zijn? En aan de andere kant, het is zo snel gegaan. Ik weet nog dat ik de laatste dag in NL mijn spullen aan het inpakken was, de loodgieter nog even op bezoek kreeg en ‘s avonds nog een voetbalwedstrijd Nederland -?? ging kijken (en toen met Nynke nog in de Stad belandde)….
En nu hang ik heerlijk in de hangmat met een prachtig uitzicht voor me en een Braziliaans muziekje op de achtergrond, 10.000 kilometer van Nederland vandaan. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Een jaar, 365 dagen en minstens 500 nieuwe ervaringen. Tijd voor reflexie. Ik heb zelf de berichtjes van het afgelopen jaar nog eens gelezen en het valt me op dat de woorden geluksmomenten en genieten erg vaak terugkeren. Positief. Maar ook de zin `een leven met hoogtepunten, kent ook dieptepunten`, geldt zeker. Tuurlijk mis ik familie en vrienden. Gelukkig niet elke dag, maar jullie blijven belangrijk. Maar dat is een kwestie van accepteren. Keuzes hebben consequenties.
En volgens de jeitinho brasileiro (ook die kwam ik regelmatig tegen) komt alles op een bepaalde manier toch wel weer goed.

Ondanks alle problemen, want die zijn er in Brasil ook volop. Vrijdag kwam het rapport van Unesco uit over het aantal moorden in Brasil. Helaas moet ik jullie vertellen dat dit het hoogste aantal ter wereld is, en dan is de meerderheid daarvan ook nog bij jongeren, 15-24 jaar, de toekomst van het land. Diezelfde dag werden er in Pernambuco, een deelstaat in het oosten, twee indianen vermoord, vader en zoon, 38 en 17 jaar…. Ook Brasil. Om maar niet te spreken van de corruptieschandalen van de regering die de afgelopen weken de kranten vullen.
Dan besef ik weer dat het nog een land in ontwikkeling is, met een democratie die slechts 20 jaar oud, of beter jong, is.
Nog genoeg te doen.

Dus het komende jaar hoef ik niet stil te zitten. En zullen de ervaringen, geluksmomenten en het genieten nog wel even doorgaan. Dat is mooi!
Genoeg reflexie.
De komende tijd wordt het misschien wat stiller aan deze kant van de oceaan. Bezoek uit Nederland verdient natuurlijk alle aandacht!!
Abraco Geertje

Ps ik ga een maandelijkse column schrijven voor Plan Noticias: www.noticias.nl, met de titel Abraco do Brasil. Voor degene die NOG meer willen weten….

  • 04 Juli 2005 - 12:57

    Chris:

    gefeliciteerd met je soort van verjaardag. ik heb inderdaad een (wit) biertje op je gedronken. hoewel er voor ons niets te vieren lijkt, je bent immers bij ons weg...maar dat je gelukkig bent is nog belangrijker. daar heb ik dan ook maar op gedronken. geluk in brasil.
    ciao, chris

  • 04 Juli 2005 - 13:51

    Lizette:

    Tjeetje, alweer een jaar. Time flies when you're having fun, zeggen ze wel eens en ik moet 'ze' gelijk geven. Ik ben blij dat je het daar zo geweldig naar je zin hebt, want dat is en blijft toch het allerbelangrijkste. Veel geluk!
    Houdoe, (juf) Lizette

  • 04 Juli 2005 - 14:46

    Susan:

    Erg herkenbaar, een jaar met 365 dagen en 500 nieuwe ervaringen, is inderdaad intensief, maar kei-gaaf.

  • 04 Juli 2005 - 20:32

    Mark Van Lamoen:

    Hallo Geertje,

    Zelfs ons alomgeprezen maandelijkse dorpsblad D'n HaDeejer heeft zijn journalistieke nieuwsfeiten uitgebreid met jouw ervaringen in Brazilië. Mooi dat op deze manier alle inwoners mee kunnen lezen van jouw ervaringen. Geen plannen voor een vaste column in dit "magazine"? In elk geval succes met alle ontwikkelingen, ook met de reflectie vanuit de hangmat!

    Groeten,

    Mark, Sabine, Evie en Lieke

  • 05 Juli 2005 - 10:42

    Geertjan En Susanne:

    Een jaar gaat snel, ook aan deze kant van de aardbol. Mooi dat je het zo goed naar je zin hebt, maar dat kan niet anders volgens de Brazilianen hier. Veel succes weer voor de toekomst en veel plezier met de Hollanders.
    Geertjan en Susanne

  • 05 Juli 2005 - 12:26

    Hugo Van Den Broek:

    Hoi Geertje
    Leuk om zo jouw berichten te kunnen lezen. E parabens com sua estadia no Brasil.
    Op dit moment zit ik zelf ook in Brasil, ben nu in Cananeia en vertek morgen nar Curitiba , van daar naar Rio GRande en dan terug naar Holambra .
    Ik moet ook nog naar Campina Grande en Monteiro in Paraiba, dus er blijft geen tijd over om ook in Brasilia langs te gaan, maar ik weet dat je daar al meer dan genoeg bezoek krijgt, want MIranda enb Arjan zijn al bijna onder weg.
    Mas de qualquer forma desejo-lhe tudo de bem
    Um abraço do amigo
    Hugo van den Broek

  • 06 Juli 2005 - 17:32

    Luus:

    Tante Luus:
    Geertje, wat prachtig al die foto's. Heb ze bij ons Evelyn zitten bekijken. Nog bedankt voor je mooie kaart voor mijn verjaardag.
    Wij zijn net terug van vakantie; ook heerlijk geweest. Natuurlijk heel anders dan bij jou. Je boekje ook gelezen en een nieuw schrijverstalent ontdekt in de familie. Wist niet dat er onder de indianen zoveel godsdiensten waren.

    Groetjes,
    Je peettante en Lambert

  • 11 Augustus 2005 - 11:18

    Joke En Jan De Mol:

    Geweldig interessant om op deze manier jouw werk in Brazilie te kunnen volgen.
    Prachtige foto's en mooie verhalen!
    Groetjes;tante Joke en ome Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasília

CIMI

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2007

AFSCHEID…. EN SAUDADE

23 April 2007

JOOST, JUDITH EN JUREMA

02 Maart 2007

WERK

12 Januari 2007

CHAMPAGNE

05 December 2006

OOST WEST THUIS BEST…
Geertje

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 128838

Voorgaande reizen:

01 Juli 2004 - 02 Juli 2007

CIMI

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Hotel con Corazon

Landen bezocht: