TIS LENTE... - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu TIS LENTE... - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu

TIS LENTE...

Door: Geertje van der Pas

Blijf op de hoogte en volg Geertje

04 Oktober 2005 | Brazilië, Brasília

En toen was het alweer oktober. Lente bij ons, begin van de herfst bij jullie… Hopelijk met nog een beetje warme dagen en van die mooie herfstkleuren. Hier is het inmiddels weer mooi groen na een paar tropische buitjes.
Time flies when you are having fun, zegt men. Nu heb ik de afgelopen maand niet alleen maar fun gehad, maar de tijd vloog wel voorbij. Dus de tijd vliegt ook als het allemaal ff wat minder lekker loopt. Het was een zwaardere maand als anders. Zat te dubben over mijn werk, had het gevoel dat het niet opschoot, nam alle verantwoordelijkheid op me voor heel Cimi en alle indianen in Brasil, en maakte me druk om wat ‘ze’ van me vonden.
Inmiddels sta ik weer met beide benen op de grond, na een goed gesprek met Saulo, mijn ‘chef’ hier, en altijd de rust zelve, die me heeft kunnen overtuigen dat hij niet verwacht dat ik het in mijn eentje voor elkaar krijg dat alle Europeanen (want Nederlanders alleen was niet genoeg, in mijn gedachte) geld zouden storten op de rekening van Cimi, dat de kranten mij zouden bellen om artikelen over de problemen die indianen hier hebben, of dat Balkenende een telefoontje zou plegen met Lula om te zeggen dat hij nou eindelijk eens dat land van die indianen moest erkennen. “Jullie Europeanen altijd met je gerichtheid op resultaten. Tuurlijk belangrijk, maar vergeet het proces niet. Je werkt toch elke dag?!”, aldus mijn chef.
Dus ik ga weer met plezier naar mijn werk, elk artikel dat geplaatst wordt is er één, elke leerling die straks in april tijdens de week van de indianen een werkstuk over de problematiek hier schrijft is een potentiële belangenbehartiger voor later, en al mijn familie en vrienden weten inmiddels toch hoe het zit met die indianen hier.

Zaterdag fietste ik naar de kapper (nog steeds zonder helm, niet zo goed voor mijn hart) en bedacht ik dat ik de Braziliaanse cultuur steeds beter ken en snap, maar dat er toch ook nog steeds dagelijkse taferelen zijn, die me verbazen.
· Je zet gewoon een kleine barbeque op zaterdag onder een partytent langs de weg, gooit er wat kippen op, en je hebt ‘s avonds toch weer leuk handel gedreven (en een gezellige dag gehad).
· Je laat je schoenen poetsen door een jong schoenpoetsertje en schrijft een check uit.
· Ik moest laatst vier schoteltjes van drie reais afrekenen, daarvoor pakken we even de rekenmachine…
· Chorromuziek, eigenlijk de voorloper van de samba. Na twee cd’s wennen, vind ik het prachtig. En dan hebben we ook nog bossanova, forro, sambarock, muziek uit het noordoosten, uit het zuiden, het platteland enz enz
· Vrouwen laten elke week hun haar glad strijken, escova geheten (borstelen met de főhn erop), en volgens mij dodelijk voor je haar. De rook komt er vanaf. Maar ja, het is geen gezicht als er een slag in zit…. Mijn blonde krullen daarentegen worden door de heren hier wel weer geclassificeerd als linda!
· Ze vragen altijd je naam. Ook als je een kaartje voor DJ Tiësto (jawel, 11 oktober hier, voor 35 reais, dus nog geen 15 euro) bij een zonnenbrillenwinkel koopt, telefonisch info opvraagt over een autoverzekering (300 euro per jaar) of je nagels laat manicuren (2 euro). Helaas moeten ze die van mij dan nog 3x vragen, want Geertje blijft onuitspreekbaar. Sinds ze op mijn werk weten dat in mijn paspoort Geerdina staat (veel logischer want eindigend op een –a, zoals 95% van de meisjesnamen hier), word ik nu regelmatig met mijn oma’s naam aangesproken.

Wil jullie ook nog twee opvallende nieuwsfeiten van hier meedelen, om aan te geven dat ik echt aan die overkant van de oceaan leef, waar niet gediscussieerd wordt over goedkopere kinderopvang (iedereen heeft hier iemand in huis) of kilometeraftrek (ondoenlijk in zo´n enorm land), maar waar men zich zorgen maakt over wat de VS aan het doen is. De Venezulaanse president Chavez heeft in een interview gezegd dat de VS troepen stuurt naar de Nederlandse Antillen om vanaf daar een aanval op Latijns-Amerika uit te voeren. Want Latijns-Amerika en dan vooral die indianen kunnen wel eens heel gevaarlijk zijn, het zijn de nieuwe terroristen. Het andere nieuws in dezelfde lijn: de VS heeft besloten om in Paraguay een militaire basis voor 16.000 soldaten te bouwen, met als officiële verklaring dat de basis een cruciaal onderdeel vormt in de strijd tegen het terrorisme, aangezien zich in het grensgebied tussen Paraguay, Brazilië en Argentinië een aanzienlijke bevolking met Arabische roots zou bevinden, die banden zou onderhouden met Al Quaida. Weinigen hier, in Latijns-Amerika, twijfelen er echter aan dat de VS de ontwikkelingen, de opstanden in Bolivia en Equador, van dichtbij willen volgen, om voortijds in te kunnen grijpen.
Absurd in mijn ogen.

Laatste nieuws: ben met kerst en oud/nieuw in Nederland (18 dec tot 3 jan). Leuk hè!

Foto’s zijn van een weekendje Itataia (Nationaal Park in de buurt van Rio), concert van Maria Rita (cd al bij jullie verkrijgbaar?), ik bij het Hoge Gerechtshof waar het verboden was foto’s te maken (oeps) en bij de Hoge Raad (indianen hadden zaken lopen ivm landkwesties) en kunst op zondagmiddag vanuit de hangmat…

  • 04 Oktober 2005 - 13:48

    Lizette:

    Ook hier heb ik al een aantal artikelen over je gelezen. Regionaal weliswaar, maar toch. Je moet toch ergens beginnen. Dat waar je voor werkt, komt onder de aandacht en je wordt nog bekend op de koop toe. Zoals pas iemand tegen me zei: Dat meisje bij die indianen, dat ken jij toch? Yes, zeg ik dan, die ken ik. Hartstikke goed, toch?
    Groetjes, Lizette

  • 04 Oktober 2005 - 19:33

    Jacq:

    geertje, je bent hartstikke goed bezig. op mijn werk vertel ik ook wel over jou als we weer een publicatie over brazilie moeten redigeren; en je/jullie haalt/halen de kranten al (zie lizette)veel succes verder!

  • 05 Oktober 2005 - 02:09

    Susan:

    Tja het blijft wennen dat het niet altijd nodig is om resultaat gericht te werken, probeer er maar van te genieten, in Nederland (of Amerika) is dat weer anders.
    Alhoewel oktober is het hier nog prachtig weer

  • 07 Oktober 2005 - 08:44

    Carla:

    Ha, die Geertje
    Fijn weer wat te lezen wat je zoal bezig houdt daar. In de mail haal ik er dat niet uit vaak meer praktische zaken. Die onzekerheden horen er vast voor iedereen bij die werkt en probeert hier ook een stuk voldoening uit te halen. Maar zoals je in de reactie's leest ben je bij velen onder de aandacht en natuurlijk vertel ik ook ieder die het maar horen wil over mijn zus die bij de indianen werkt.
    Liefs. Carla

  • 08 Oktober 2005 - 08:41

    Leo S.:

    Hallo lieve Geerdina,
    Ik houd wel van die laatste letter a. Goed om te horen dat je je geod vermaakt, leuke verhalen ook om te lezen, helaas, Balkenende en zijn troepen zijn net zo erg als Bush cum suis {? schrijf ik dat zo goed, staat wel intelligent!]:Bot heeft op persoonlijke titel gezegd dat het wellicht voorbarig is geweest om Irak binnen te vallen! Tsja, eurotekens, zullen we maar zeggen, heel erg triest vind ik dat. Sanjai en ondergetekende maken het goed, we gaan eind november naar Breda verhuizen, ik ben begonnen met een nieuwe baan in mijn geboortestreek, bij Waterschap BRabantse Delta [multicultureel gezelschap op de werkvloer] en volgende week volgt nog een kijkoperatie [helaas mijn meniscus gescheurd].

    Wordt vervolgd,
    Liefs ook van Sanjai

  • 13 Oktober 2005 - 12:25

    Rene:

    Hiephoi,

    Na wat omzwermingen en crashes van mijn computer totaal onverwachts en geen enkel idee hoe. Zijn er zeer oude emails naar boven gedreven. Toevallig is het op de kop af ( misschien enkele dagen ernaast ) heb ik je gezien op het filmfestival in Utrecht. Ik ga je weer toevoegen aan mijn favorietenlijst. Mijn website is eindelijk klaar en het werken gaat steeds beter. En de liefde . . . . .blijft ongrijpbaar :o).

    Vrolijke groeten Rene
    ( lokaal mondiaal )

  • 20 Oktober 2005 - 22:41

    Frank:

    Hallo Geertje
    Je gaf me je email adres, maar voor ik het kon gebruiken was het weer verdwenen.
    ??
    groeten
    Frank
    frankarooni@hotmail.com

  • 24 Oktober 2005 - 13:02

    Ricardo:

    kan je wat schrijven over de uitwisseling

  • 24 Oktober 2005 - 13:04

    Andy:

    duzz jij bent naar brazil gegaaan.laat me nie lachen hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha. wat een grap

  • 24 Oktober 2005 - 13:06

    Diefffffff:

    hier heb ik al een aantal artikelen over je gelezen. Regionaal weliswaar, maar toch. Je moet toch ergens beginnen. Dat waar je voor werkt, komt onder de aandacht en je wordt nog bekend op de koop toe. Zoals pas iemand tegen me zei: Dat meisje bij die indianen, dat ken jij toch? Yes, zeg ik dan, die ken ik. Hartstikke goed, toch?
    Groetjes, Lizette



    jacq
    4 Oct 2005 21:33 uur

    geertje, je bent hartstikke goed bezig. op mijn werk vertel ik ook wel over jou als we weer een publicatie over brazilie moeten redigeren; en je/jullie haalt/halen de kranten al (zie lizette)veel succes verder!



    Susan
    5 Oct 2005 04:09 uur

    Tja het blijft wennen dat het niet altijd nodig is om resultaat gericht te werken, probeer er maar van te genieten, in Nederland (of Amerika) is dat weer anders.
    Alhoewel oktober is het hier nog prachtig weer



    Carla
    7 Oct 2005 10:44 uur

    Ha, die Geertje

  • 24 Oktober 2005 - 13:06

    Lizette:

    Lizette

  • 28 Oktober 2005 - 11:30

    Karin:

    Wat heerlijk om al die avonturen toch weer te lezen,En wat gaat het toch ook weer ontzettend snel. Helaas zit ons bezoek er waarschijnlijk niet in, maar je weet maar nooit... En gezellig dat je weer NL komt bezoeken!

    Groeten Karin

  • 28 Oktober 2005 - 11:30

    Karin:

    Wat heerlijk om al die avonturen toch weer te lezen,En wat gaat het toch ook weer ontzettend snel. Helaas zit ons bezoek er waarschijnlijk niet in, maar je weet maar nooit... En gezellig dat je weer NL komt bezoeken!

    Groeten Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasília

CIMI

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2007

AFSCHEID…. EN SAUDADE

23 April 2007

JOOST, JUDITH EN JUREMA

02 Maart 2007

WERK

12 Januari 2007

CHAMPAGNE

05 December 2006

OOST WEST THUIS BEST…
Geertje

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 128849

Voorgaande reizen:

01 Juli 2004 - 02 Juli 2007

CIMI

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Hotel con Corazon

Landen bezocht: