Indianen (en ik) in Utrecht - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu Indianen (en ik) in Utrecht - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu

Indianen (en ik) in Utrecht

Door: Geertje van der Pas

Blijf op de hoogte en volg Geertje

20 April 2006 | Brazilië, Brasília

Ik ga vanaf morgen op reis. Eerst naar Sao Paulo voor de leuk en dinsdag vanaf daar door naar Noorwegen, Duitsland en Oostenrijk. En dus een dag in Utrecht (zie uitnodiging hieronder).
Allen welkom! Gelegenheid om iets van mijn werk te zien en tuurlijk na afloop tijd voor een drankje!
Ter inspiratie een paar foto´s van het laatste evenement hier in Brasilia.

DE STRIJD VAN INHEEMSE VOLKEN TEGEN MULTINATIONALS
Programma op het Latijns-Amerikaans Filmfestival (LAFF) - Utrecht

Zaterdag 6 mei 2006: 12.30-15.00 uur
Plaats: Louis Hartlooper Complex, Tolsteegbrug 1, Utrecht

12.30 uur: Argentijnse Mapuches contra Benetton
Benetton heeft in Zuid Argentinië uitgestrekte landerijen opgekocht voor de schapenteelt. Mapuche-indianen, de oorspronkelijke bewoners van die grond, proberen hun voorouderlijke leefgebied via landbezetting te herwinnen.
- Film: ‘Marichew’, Engels ondertiteld, 20 min.
- Korte uiteenzetting van de campagne tegen Benetton door María Railaf van de Stichting FOLIL, 10 min.

13.00 uur: Braziliaanse Tupinikim en Guarani contra Procter&Gamble
De cellulosegigant Aracruz S.A., hoofdleverancier van het Amerikaanse concern Procter&Gamble, heeft eucalyptusplantages op het vroegere grondgebied van de Tupinikim- en Guarani-indianen in de Braziliaanse deelstaat Espírito Santo. Het Amerikaanse concern is o.a. producent van Tempo-zakdoekjes, door de Consumentenbond onlangs nog uitgeroepen tot een van de betere en milieuvriendelijke papieren zakdoekjes.
Met veel geweld en groot machtsvertoon verjoeg de Federale Politie samen met Aracruz in januari jl. twee indianengemeenschappen, die zich weer op hun oude grondgebied hadden gevestigd, en brandden hun dorpen plat. CIMI en FASE zijn organisaties in Brazilië die indianen steunen in hun strijd om hun gronden terug te krijgen. De Duitse organisatie RobinWood ondersteunt deze actie internationaal.
- Film: ‘Waargebeurde (indianen)verhalen’, regie Petra Spreij, duur: 10 min, Nederlands ondertiteld. Eerder uitgezonden door omroeporganisatie Llink.
- Uiteenzetting van de campagne door Peter Gerhardt van Robin Wood.
- Discussie met twee vertegenwoordigers van de Tupinikim en Guarani uit Brazilië, Peter Gerhardt (Robinwood) en Geertje van de Pas (CIMI/CMC).

Stand met info van van Noticias, Llink, FOLIL, CMC/Steungroep CIMI
Sites: www.noticias.nl, www.mapuche.nl, www.indianeninbrasil.nl

• 20 April 2006 - 23:18

Chris:

klinkt interessant. leuk medium hoor, film.

• 21 April 2006 - 01:21

Susan:

Wat een reisplannen weer, vanwaar Noorwegen, Oostenrijk en Duitsland? Wij gaan morgen ook op reis, eerst naar NL, dan 2 dagen Geneve en dan weer NL, in totaal 1 week.

• 06 Juni 2006 - 20:08

Birgitta:

Hee Geertje, heb je jullie Europese toernee goed doorstaan? Hopelijk ben je weer gezond en wel terug in je geliefde Brasil en krijgen je lezers binnenkort een update van je belevenissen... Groetjes!