GROEN GEEL EN ORANJE - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu GROEN GEEL EN ORANJE - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu

GROEN GEEL EN ORANJE

Door: Geertje van der Pas

Blijf op de hoogte en volg Geertje

13 Juni 2006 | Brazilië, Brasília

De kleuren die de komende weken mijn leven zullen beheersen. Best een mooie combinatie trouwens. Hoe vaak ik de vraag ‘voor wie ik zal zijn’ al niet heb moeten beantwoorden…. Vandaag de eerste wedstrijd van de kanaries. En eigenlijk hoeven ze niet te kijken, zeggen ze, want ze winnen toch wel. Het wordt pas interessant bij de kwartfinales. Maar tegelijkertijd profiteren we en sluiten we de winkels, banken en kantoren vanaf een uurtje of drie (om 16.00u Braziliaanse tijd begint de wedstrijd). Het leven stopt in Brasil tijdens een wedstrijd.
En tuurlijk ben ik voor Nederland. Heb als tegenwicht tegen al het groen en geel een oranje vlag aan mijn auto gemonteerd en ook bij de televisie van CIMI die op een Braziliaanse vlag staat, staat nu heel trots een oranje vlaggetje te wapperen. En gelukkig waren er altijd al oranje tic-tacs, want zelfs daarvan is op dit moment een groen-gele versie te krijgen.
Ik ga voor een halve finale Holland-Brasil!!

Zoals een aantal van jullie met eigen ogen heeft kunnen zien (en wie niet, begin november herkansing, kom op 29 oktober aan ivm 50-jarig huwelijksfeest ouders, zegt een trotse dochter), was ik twee hele dagen in Nederland. En diegenen hebben ook met eigen ogen kunnen zien dat er nog Indianen in Brasil bestaan. Met mooi gekleurde tooi en al waren ze in Utrecht voor het debat tijdens het Latijns-Amerika Filmfestival. Voor wie meer wil weten over dit debat, een verslag is te vinden op www.noticias.nl (daar is trouwens ook de laatste column van mijn hand te lezen, Abraço do Brasil). Voor details over de Indianen kan er ook gebeld worden met pa, ma en de rest en de familie, waar de Indianen een nachtje hebben geslapen. Ik heb maar geen rondje door Heeswijk gelopen, dat leek me iets teveel van het goede. Tuurlijk wel het kasteel laten zien!
De reis met Paulo Tupinikim en Toninho Carvalho (ofwel Wera Kwaray in zijn eigen taal, Guarani) was een avontuur. Tis toch wat anders om met twee Indianen door Europa te reizen dan alleen. Oslo, heel veel steden in Duitsland (Berlijn, Stuttgart, Aken, Frankfurt, Hamburg etc), Utrecht, en Wenen, hebben we in een kleine drie weken aangedaan, waarin we zo’n 30 vergaderingen hebben gehad. Van de Centrale Bank in Noorwegen tot een basisschool in Duitsland, van een parlementslid van de Groenen tot de vice-president Europa van Procter&Gamble. Het eerste resultaat is al bereikt, want het bedrijf waar deze Indianen al jarenlang een conflict mee heeft, heeft heel strategisch zijn FSC-certificaat teruggetrokken. Iets waar de Indianen bij de vergadering met FSC op hadden aangedrongen. Zeker zinvol dus zo’n reis, maar ook supervermoeiend. Heb na afloop zeker een week moeten bijkomen en ook wel weer moeten wennen aan Brasil.

De tv staat aan en het Nationale Journaal wordt onderbroken voor politieke partij-informatie. Want naast het WK is het dit jaar verkiezingsjaar. En de partijen hebben elke maandag 20 minuten zendtijd. Op alle zenders tegelijkertijd!! Kortom, geen ontkomen aan. Lula, de huidige president, staat er goed voor, 63%. En dat na alle corruptietoestanden en niet nakomen van beloftes. Volgens de Brazilianen is er geen alternatief en dan is Lula de beste onder de slechten. Het duurt nog een paar maanden, tot 1 oktober, er kan dus nog wel wat veranderen, bijvoorbeeld als Brasil verliest in het WK. Dat zal Lula wat procenten kosten waarschijnlijk.

Tijdens het Journaal wordt de afgelopen maand trouwens elke dag al minstens 25 minuten besteed aan het voetballen. Het echtpaar dat altijd het journaal presenteert, William en Fatima, is op dit moment gescheiden. Want Fatima doet verslag vanuit Duitsland. En zelfs ao vivo (live). Dat betekent dat ze om 3 uur ‘s nachts in een doodstille staat in München staat te vertellen hoe het met het overgewicht van Ronaldo is gesteld, dat Kafu verdacht wordt van vervalsing van papieren en dat onze helden de witte sokken gewisseld hebben voor blauwe. Dat wordt dan weer in korte items getoond. Op mijn vraag waarom Fatima nou zo nodig ao vivo moet, kwam het antwoord dat William dan in elk geval kon zien dat ze niet met een of andere Duitser aan de rollebol was. Haha.

Komend weekend hebben wij eindelijk lang weekend, vanaf donderdag. We vieren hier dan Corpus Cristi. Een katholiek feest wat jullie niet hebben, zoals wij hier geen Hemelvaart en Pinksteren kennen. Ik ben er nog steeds niet achter hoe dat nou kan. Hoe kunnen katholieke feesten (en dan niet een of andere plaatselijke heilige) niet mondiaal zijn??
Maar goed, we zijn vrij, en ik ga een paar dagen naar Belo Horizonte, waar Willeke en ik ooit in 2000 zijn begonnen. Weer op bezoek bij Walney, een vriend van toen, die steeds meer goede vriend wordt. Fijn.
Afgelopen weekend ook op pad geweest, naar Goias, de hoofdstad tijdens de koloniale tijd. Een mooi oud stadje waar afgelopen week een filmfestival met films over het milieu was. Heb genoten. Maar waarschijnlijk door de airco ook een verkoudheid opgelopen. Ben snipverkouden en wil zo onder de wol. Jawel, de winter is begonnen, en dus koelt het ‘s nachts af tot een graadje of 12. Bibberen dus. Overdag met de zon en een strakblauwe lucht loopt het wel weer op tot rond de 27 graden. Goed te doen dus. Ik heb trouwens erg gelachen om alle mailtjes van vrienden, familie en werkrelaties die zo blij zijn met het mooie weer in Nederland op dit moment. Echt iedereen meldt het me. Geniet er maar van!

En dan de beste grap van afgelopen tijd. Ik las in de krant het volgende woord ‘bikini- tomara-que-caia’. Dat betekent zoiets als ‘bikini-hopen-dattie-valt’. Bij navraag blijkt het een bikini zonder bandjes te zijn. Er bestaan ook topjes en jurken-hopen-dattie-valt…. Volgens mij kunnen alleen Brazilianen (mannen) dit verzinnen!

• 13 Juni 2006 - 12:33

Miranda:

Ga je dan vrijdag in Belo Horizonte wel NL-Ivoorkust bekijken???
    Hier (zelfs op de universiteit dus) lopen naast veel oranje shirtjes ook heel veel braziliaanse shirtjes. Echt waar! En ik heb vandaag m'n havaianas aan...(met braziliaans vlaggetje)
    Het kan eindelijk inderdaad.

dikke kus

• 13 Juni 2006 - 19:34

Lizette:

Wat een belevenissen allemaal. Prachtig. Ik zal ook nog maar even zeggen dat het weer hier inderdaad prachtig is, maar iets teveel naar mijn smaak. Ons kinders hebben allemaal een oranje shirtje met hun naam erachter op (kon je sparen bij, jawel, Honig). Bij ons dus echt alleen maar oranje. Er is geen plaats voor welke andere kleur dan ook. Liefs, Lizette

• 13 Juni 2006 - 21:56

Sandra:

Ze hebben gewonnen, maar erg verrast blijken jullie daar niet door te worden. Ik vind Ronaldo toch wel dik hoor. En nu nog meer goed nieuws, ik ga lekker naar Oerol, kom je de volgende keer ook!!
    Liefs Sandra

• 14 Juni 2006 - 00:56

Susan:

weer leuk om te lezen, voetbal is in de US niet zo'n belevenis, maar gelukkig wordt wel alles uitgezonden.

• 14 Juni 2006 - 10:11

Geert-Jan, Susanne En Kento:

Ja, het Oranje gevoel wordt sterker als je in het buitenland zit. Wij hebben een groot scherm in het Holland House en een leuke mix van toeschouwers. Groep F is hier vooral interessant met Brazilie, Japan en Australie. Wij hebben zelfs oranje T-shirts aangeschaft!!! Nog geen nachtwedstrijden gekeken, maar als Nederland verder komt..........
    Veel voetbalplezier

• 15 Juni 2006 - 21:02

Mark En Sabine:

Hoi Geertje,

Leuk om te lezen hoe het voetbal in Brazilië leeft, lijkt me hartstikke leuk om daar nu de sfeer mee te maken. Goed dat je wat oranje tegengas tegen de Kanaries geeft. Wij hebben afgelopen zondag zelf de wedstrijd Servië/Montenegro-Nederland in Leipzig mogen bijwonen. Was ook een fantastische gebeurtenis. Meer leuk nieuws uit Dinther (en wellicht straks voor Jong Oranje): Sabine is weer in verwachting. De uitgerekende datum is 01-01-07 dus het nieuwe jaar heeft een veelbelovende start in petto.

Groetjes en succes met al je activiteiten!

Mark en Sabine

• 16 Juni 2006 - 13:32

Inge:

He die Geert! Blijft raar, om jou met indianen op de foto's te zien. Alsof je in een film mee doet. Wij zijn ondertussen op mooi Texel vakantie aan het vieren. Echt een gezinnetje-vakantie, dus een laag tempo en slaapjes tussndoor. Effe wennen maar ook wel lekker relaxen en gezellig. Joeri groeit enorm goed. Het is een heel lief manneke dat zich weinig laat horen en lief in zijn mandje ligt. Casper is de wereld aan het ontdekken en grenzen aan het verleggen, wat erg leuk is om mee te maken.

Zoals San al schreef: volgend jaar Oerol?! En anders in elk geval weer een dikke ambraco eind oktober.

Veel groeten, Inge en haar mannen (dat is zoooooooooo leuk om te schrijven!!)

• 28 Juni 2006 - 22:10

Birgitta:

Goedenavond, blij met de overwinning van de gele kanaries (heb je ze ook in andere kleuren?) op de Ghanezen? Ik zat er tussen, in het stadion in Dortmund. M'n zwager is keeper van Ghana en heeft ze helaas niet kunnen stoppen. 't Was evengoed wel een feestje, hoewel ik de Braziliaanse supporters uitbundiger had verwacht. Tschuss!