BEDEVAART - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu BEDEVAART - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Geertje Pas - WaarBenJij.nu

BEDEVAART

Door: Geertje van der Pas

Blijf op de hoogte en volg Geertje

22 Juli 2006 | Brazilië, Brasília

Maar voordat ik daar over begin, eerst een leuk weetje: de telenovela – de soap – op dit moment, geheten ‘Bladzijden uit het leven’ (paginas da vida) speelt zich gedeeltelijk af in Amsterdam!! En dus heeft iedereen inmiddels een mening over ons kikkerlandje: Wat ontzettend mooi. Al die bloemen zijn echt? Wonen mensen echt in die boten? Die kanalen zijn wel heel bijzonder. Zijn die plekken waar ze koffie drinken in werkelijkheid ook zo? En ik wil ook wel een van die biertjes proberen enzovoort. Ik heb tuurlijk inmiddels ook gekeken en het ziet er inderdaad goed uit. De lucht is wel opvallend vaak blauw en de zon doet het ongekend goed. Er is gefilmd in de lente, lijkt het, en de Braziliaanse hoofdrolspelers lopen met handschoenen en mutsen op. Fietsen aan de hekken van het kanaal met een schattig mandje met bloemen aan het stuur… We fietsen in sneltreinvaart van het Leidseplein naar een open gebied met heel veel molens (Kinderdijk?)…. En tuurlijk ontbreken de dames in de ramen niet.

En dat is een mooie overgang naar waar ik het eigenlijk met jullie over wil hebben. Mijn eerste bedevaart afgelopen weekend: Romaria dos Martires. Ofwel bedevaart voor de martelaren. Eens in de vijf jaar wordt in Prelazia … in Mato Grosso, noord-west Brazilië deze bedevaart gehouden. Volgens de officiële cijfers waren er 4000 deelnemers, ik heb ongeveer de helft ervan gezien (Brazilianen hebben niet zo’n goed cijferbesef, 2x2 wordt met de rekenmachine uitgerekend). We vertrokken vrijdagochtend met een klein busje vanuit CIMI voor een trip van zo’n 17 uur. In het gezelschap waren naast CIMI-collega’s ook een aantal indianen, zijnde familieleden van de martelaren die herdacht werden. Marcos Xukuru en Dona Zenilda Xukuru, respectievelijk de zoon en echtgenote van een belangrijke indianenleider die in 1998 door een politie-agent was vermoord. En de moeder van Galdino Pataxó Hã-Hã-Hãe, Dona Minervina, die in 1997 door een aantal jongeren in brand was gestoken, terwijl hij onwel was geworden in een bushokje en even was gaan liggen. De moeder van Galdino heeft de leeftijd van 80 al bereikt, maar is nog zo kwiek als wat. Draait zich niet om voor een trip zoals deze, slaapt rustig op een dun matrasje op de stenen vloer, en vertelt trots dat ze het traject desnoods lopend zou hebben afgelegd. En ik geloof het ook nog. Ze straalde zo’n kracht uit. Evenals Dona Zenilda. Een ingetogen mooie vrouw, die tijdens de openingsceremonie van de bedevaart een Xukuru-lied zong met zo’n overtuiging dat alle aanwezigen wel kippenvel moeten hebben gekregen. Marcos speelde verder een belangrijke hoofdrol, omdat hij een bekend leider is in heel Brazilië en ‘petekind’ is van Bisschop Pedro. Deze Bisschop is eveneens een beroemdheid in Brazilië, omdat hij zich zijn hele leven al in heeft gezet voor armen, onderdrukten, kleine boeren en indianen: “Dat ieder hier aanwezig het ideaal blijft verdedigen en blijft strijden voor rechtvaardigheid aan het volk.”

Het was een bijzondere ervaring. Ik ben natuurlijk katholiek opgevoed, maar heb daar inmiddels mijn eigen versie van gemaakt. En bidden in het portugees is niveau 15. Dus ik vond het vooral indrukwekkend hoe iedereen zo mee deed, heel veel zingen, dansen, buiten.
‘s Avonds was er een ceremonie waar de indianen het vuur ontstoken en aan dat vuur kon iedereen zijn kaarsje aansteken. Daarna een processie van 6 kilometer waarbij een groot kruis werd meegedragen en vlaggen van alle martelaren. Om de zoveel meter werd er stilgestaan bij grote fakkels en daar werd dan gebeden of gesproken. En continu werd er gezongen (er was een grote geluidswagen bij). Na vier uur kwamen we bij de kapel en daar werd brood verdeeld.
De volgende dag was er om 8.00u een mis, met wel 15 paters en bisschoppen. Ook hier weer veel zingen en energie. Het deed me een beetje denken aan de de Oogstdankvieringen van vroeger in het Natuurtheater in Heeswijk.
Wat doet dit nu met me?, vroeg iemand. Tja, ik ben niet ineens van plan om in te treden en zuster te worden, en ik word ook niet ineens meer of minder katholiek, nee, het was voor mij een moment van geloofsbeleving. En geloof heeft voor mij een hele brede betekenis.

Ok, genoeg gefilosofeerd. Ik heb vakantie! Morgen komt mijn familie aan in Rio en gaan we drie heerlijke weken door Brazilië beleven. Daarover vast meer de volgende keer.

De foto’s zijn van de bedevaart en ook nog een paar van het bezoek van Walney aan Brasilia. Eveneens een heerlijk weekend.
Abracos Geertje

  • 22 Juli 2006 - 20:35

    Chris:

    dona geertje,
    wat klinkt de bedevaart weer goed. kaarsjes dragend, slenterend de stad door. meestal zie je dergelijke diensten van de buitenkant, wel bijzonder dat je nu echt hebt meegelopen. maar meer dingen die je doet daar zijn bijzonder. dat wisten we al.
    amsterdam heeft het inderdaad. en het weer is al een lange tijd heel mooi. dus de brazilianen hebben het bij het rechte eind: wat een stad. leve de telenovelas.
    dikke zoen chris

  • 22 Juli 2006 - 23:23

    Stephan:

    Geert, het klinkt allemaal interessant. En na het zien van de foto's slaat mijn fantasie op hol. Wat heerlijk dat jij dat allemaal meemaakt. Niet zo maar terugkomen naar NL.... Er zitten heel veel pluspunten aan daar zijn t.o.v. al het gedoe en geneuzel in NL volgens mij. Ook al moet ik nu sociaal wenselijk zeggen dat ik je natuurlijk liever dichterbij heb.
    Wie weet kun je tegenwoordig al zonder celibaat intreden?
    Groet, Stephan
    'Spam': vanaf september www.stnelles.nl

  • 23 Juli 2006 - 00:53

    Susan:

    wat een ervaring weer op bedevaart, interessant om mee te maken.

  • 23 Juli 2006 - 16:56

    Leo & Sanjai:

    Prettige vakantie; we kijken uit naar je reisverslag....

    Kus en knuffel

  • 24 Juli 2006 - 08:01

    Sandra:

    Ondanks mijn ongeloof kan ik me je gevoel tijdens de bedevaart voorstellen. Wat mooi. Inderdaad de Kersouwe verbond, gaf een warm gevoel (behalve dat de bankjes rot zaten) en je had samen iets. Ik was dit weekend in heeswijk en heb aan je familie gedacht op reis naar "ons Geert". Helemaal leuk. Ik ben ook erg benieuwd wat ze er van vinden. Hou ons vooral van je leven op de hoogte. Liefs Sandra

  • 24 Juli 2006 - 13:56

    Miranda:

    Ben er nog niet helemaal uit wat nu het bruggetje is tussen de Amsterdamse dames achter het raam en de bedevaart van de martelaren... Maar bedankt weer voor het mooie verhaal en de prachtige foto's. Zo te zien/lezen een erg indrukwekkende belevenis. Ik vind het in ene achteraf jammer dat ik vroeger nooit naar dat oogstdankfeest ben gegaan ;-)
    Veel plezier op reis de komende tijd, met wegblijvend trombose-gedoe voor je pa!
    dikke kus

  • 25 Juli 2006 - 15:36

    Joke En Jan De Mol:

    Wij wensen jullie een fijne vakantie.
    Groetjes Ome Jan en tante Joke

  • 25 Juli 2006 - 17:43

    Judith De Best:

    Hallo Geertje,

    leuk om je belevenissen te lezen. Ik en mijn partner gaan eind van het jaar naar Brazilië emigreren en Bed en Breakfast opzetten in het binnenland vlakbij Fortaleza. Nieuwsgierig geworden? Onze site www.vakantieinfortaleza.nl is in ontwikkeling. Via www.donkersgoedvan.nl en dan kijken bij Peter Meijer, kun je de ontwikkeling volgen. Een leuke tijd in Brazilië en ik wacht met met plezier je volgende bericht af.

    Gr,Judith

  • 26 Juli 2006 - 20:49

    Marielle, Roel, Jeroen En Iris:

    Vanuit een tropisch Rhenen (met onweer en nog een hete dag op komst geniet ik weer van je verhalen. Onze grote reisbelevenis dit jaar is dat we met de tent op vakantie gaan. Naar Brabant nog wel. Dat is voor ons Limburgers natuurlijk al heel avontuurlijk...
    Liefs van ons allemaalXXX

  • 27 Juli 2006 - 14:43

    Hen En Ria Daams.:

    Hallo Geertje.
    Wij vinden het erg leuk om steeds jou verhalen te lezen, ben heel benieuwd wat de familie van brazilie vind.De watervallen en Rio vonden wij prachtig,maar het is ook zo'n groot land dat lukt niet om dat in een week te zien.
    wij wensen jullie een hele fijne vacantie en tot ziens in november.

  • 01 Augustus 2006 - 12:14

    Debby Daams:

    Hallo Geertje,
    Hier dan een keer een reactie van mij. Heb al diverse verhalen van je gelezen en het lijkt mij een enorme ervaring om dit allemaal mee te maken. Fijne vakantie en ik blijf je verhalen lezen.
    Groeten
    Debby

  • 03 Augustus 2006 - 19:03

    Inge:

    Dag Geert!
    Ook ik heb de oogstdankfeesten gemist maar had er best bij willen zijn. Was laatst wel in de Kersouwe waar ik de Dubliners heb gezien. Ook leuk.
    Veel plezier met de familie 'as ge mar leut het, medje'!
    Groet Inge

  • 07 Augustus 2006 - 07:24

    Riet Van Der Pas:

    Hallo Geertje en familie,
    Hoe gaat het met jullie allen, hebben jullie het naar je zin. Lekker genieten en nog veel plezier. Tot ziens. Groetjes Riet van der Pas en de kids.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasília

CIMI

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2007

AFSCHEID…. EN SAUDADE

23 April 2007

JOOST, JUDITH EN JUREMA

02 Maart 2007

WERK

12 Januari 2007

CHAMPAGNE

05 December 2006

OOST WEST THUIS BEST…
Geertje

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 128869

Voorgaande reizen:

01 Juli 2004 - 02 Juli 2007

CIMI

01 Maart 2012 - 30 November -0001

Hotel con Corazon

Landen bezocht: